Leefstijlverandering op de werkvloer

Online Leren Over Leefstijl
  | 
29 november 2021

Is de leefstijl van een werknemer iets waar je je als werkgever mee kan bemoeien?

Volgens de Wet Verbetering Poortwachter ben je als bedrijf verplicht om een verzuimprotocol te hebben*. Hier staat in wat er gebeurt er als een medewerker ziek is. Dit beleid gaat voornamelijk over wat de procedure wanneer een werknemer zich ziekmeldt. Wat nou als je die ziekte kunt voorkomen door aan de voorkant aandacht te hebben voor de vitaliteit van de medewerker?

Verzuimpreventie

Te vaak is het beleid nu nog gericht op een zieke medewerker. Als een medewerker ziek is, dan gaan we 2x per week bellen. Er zijn verzuimprotocollen die je verplicht moet volgen om te voorkomen dat je problemen krijgt met de Wet Verbetering Poortwachter. Het gevaar hiervan is dat een manager ineens 2x per week een zieke medewerker moet bellen. Dit kost veel tijd en het zou weleens irritaties op kunnen roepen bij de medewerker. Als je als manager vaak druk en afwezig bent en bij ziekte ineens 2x per week aan de telefoon hangt. Dan kan dat leiden tot irritatie.

“Nooit hoor ik iets van mijn manager en nu ik ziek ben heeft hij ineens wel tijd!”

In de zorg zien we steeds meer een verschuiving van curatief (handelen bij ziekte) naar preventief (voorkomen dat iemand ziek wordt) aanbod. Heel langzaam volgt het bedrijfsleven. Dat is maar goed ook, want een zieke medewerker kost een bedrijf gemiddeld €230,- per dag*.

Aandacht geven aan de zieke medewerker is zeker een goed idee, maar nog beter is het om de ziekte te voorkomen door vitaliteit een onderdeel te maken van het verzuimprotocol.

We geven een aantal tips. Eerst voor de leidinggevende en daarna voor het bedrijf, wat je zou kunnen doen om ziekte te voorkomen:

Tips voor een leidinggevende:

  1. Heb aandacht voor je medewerkers. Ga geregeld, minimaal 1 keer per maand echt met ze in gesprek. Dit gesprek gaat dan over het werk, maar juist ook over de privé situatie. Hoe is het echt met iemand?
  2. Geef follow-up aan de gesprekken. Komen er vragen uit deze gesprekken? Zorg dan dat deze beantwoord worden of geef een termijn aan dat er antwoord op komt.
  3. Kijk wat een medewerker nodig heeft om goed te blijven functioneren en speel hierop in. Het zit hem vaak in de kleine dingen. Verdiep je in de medewerker en zijn privé situatie.
  4. Signaleer de signalen. Als een medewerker minder productief wordt, ineens kortaf reageert of bijvoorbeeld vaker te laat aanwezig is. Ga het gesprek aan. Dit zijn de vroege signalen dat er iets niet lekker loopt.

Al deze tips hebben dezelfde kernboodschap. Wees oprecht betrokken bij een medewerker en geef hem de aandacht die nodig is om goed te blijven functioneren.

Tips om als bedrijf ziekteverzuim te voorkomen:

Als bedrijf kun je ook al veel doen om verzuim te voorkomen. Wist je bijvoorbeeld dat bij een burn-out een medewerker gemiddeld 290 dagen afwezig is.* Daarnaast is het zo dat frequent kort verzuim in 50% van de gevallen binnen 4 jaar leid tot langdurig verzuim*2.  Tijd om daar wat aan te doen. Als bedrijf kun je meer doen dan je nu misschien denkt. Denk eens aan:

  1. Investeer in opleidingen én persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers.
  2. Wees flexibel in werktijden, deadlines en werkdruk (waar het kan).
  3. Maak verzuim bespreekbaar, op een ander moment dan tijdens het verzuim.
  4. Investeer in de leefstijl van de werknemers.

Het laatste punt, is er één die door werkgevers als moeilijk wordt ervaren, want wanneer ga je een grens over. Je mag je als werkgever niet bemoeien met de gezondheid van een medewerker. Toch? Dit zijn privé zaken, maar toch zijn er een aantal dingen die je als werkgever wel kunt doen zonder een grens over te gaan.

Leefstijl op de werkvloer

  1. Geef de medewerker de mogelijkheid om aan de slag te gaan met zijn leefstijl, maar leg niets op.
  2. Organiseer inspiratie sessies voor alle medewerkers, zodat de medewerkers die het nodig hebben hopelijk zelf getriggerd worden.
  3. Zorg voor samenwerkingspartners. Het is gemakkelijker om bij vreemden die los staan van het bedrijf je verhaal te doen dan bij iemand binnen het bedrijf.
  4. Verlaag de drempel om hulp te vragen. Steeds meer bedrijven werken met een providersboog. Dit is een groep zorgvuldig geselecteerde aanbieders die interventies aanbieden op het gebied van vitaliteit.
  5. Zorg voor een goede gezonde lunch en bedenk iets voor al die ongezonde traktaties.

Als bedrijf kun je dus best wel wat doen voor je medewerkers zonder dat je een privacy grens over gaat. De belangrijkste tip: blijf in gesprek, zodat je op de hoogte bent van wat er speelt bij jouw medewerkers.

Mocht je als bedrijf nu interesse hebben in vitaliteit of al bezig zijn met het inrichten van een providersboog? Of vind je dat jouw werkgever hier meer mee zou mogen doen? Neem dan eens een kijkje bij onze E-learnings. Onze E-learnings zorgen voor een gezondere medewerker wat leidt tot een lager ziekteverzuim.

  • bron TNO
Artikel uit de categorie:
Voor bedrijven

0 Reacties op "Leefstijlverandering op de werkvloer"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2024 Online Leren Over Leefstijl