Tips om je gezonde leefstijl met de feestdagen vol te houden

Online Leren Over Leefstijl
  | 
20 december 2021

De feestdagen kerst en oud & nieuw staan weer voor de deur. Dat betekent gezelligheid met vrienden en familie, maar ook veel eten. Dat maakt dat een gezonde leefstijl voor veel mensen maar moeilijk vol te houden is. Eigenlijk hebben we maar 4 feestdagen in december: sinterklaasavond, eerste- en tweede kerstdag en nieuwjaarsdag. Onze tradities zijn niet de meest gezonde deze dagen, want er is geen sinterklaasavond zonder kruidnoten, geen kerst zonder een 3 gangen menu of gourmet en geen nieuwjaar zonder oliebollen. Als we het bij deze dagen ‘zondigen’ houden, zouden we al snel weer op ons oude gewicht zijn. De kerstkilo’s blijven niet lang plakken, zodra je weer ‘normaal’ gaat eten. Helaas blijft het voor veel mensen niet bij deze dagen, maar wordt december meer een feestmaand.

Zie je nu al op tegen de extra kilo’s na deze maand? We geven je tips hoe je deze maand jouw gezonde leefstijl vol kan houden.

  • Bedenk vooraf hoe je wilt genieten van al het lekkers. Neem je de extra kilo’s voor lief, zodat je alle remmen los kan gooien? Wil je niet aankomen? Bedenk van te voren wat je wilt eten en wat je kunt laten staan. Een handige manier is door een cijfer aan te geven aan het lekkers. Geef je het minimaal een 9? Kies dit en geniet er dan ook van. Als je juist af wil vallen deze maand? Beperk dan je extra’s en let op je beweging.

  • Plan extra beweging. Deze dagen staan vaak ook in het teken van borrelen en bordspelletjes spelen. Stel eens voor om een boswandeling te maken of speel een spel in het park. Of plan juist voor of na de feestdag extra beweegmomenten in.

  • Ben jij verantwoordelijk voor het kerstdiner dit jaar? Maak eetswitches die minder calorierijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het roomijs te vervangen door sorbetijs. Dat kan al snel 100 kcal schelen per portie! Of vervang de friet door zoete aardappelfriet uit de oven.

  • Houd zoveel mogelijk je vaste ritme aan. Drie hoofdmaaltijden en maximaal 3 tussendoortjes. Heb je zwaar ontbeten? Kies dan voor een lichtere lunch bijvoorbeeld bouillon of soep. Verwacht je een flinke avondmaaltijd? Ga geen maaltijden overslaan. Dit voorkomt namelijk dat je ‘uitgehongerd’ aan het diner begint en gaat overeten.

  • Nudge jezelf ook deze dagen. Nudgen is eigenlijk ‘een zetje geven in de goede richting’. We schreven hier al eerder een blog over. Zet bijvoorbeeld fruit in het zicht, zodat je deze dagen ook er aan herinnerd word om genoeg fruit te eten.

  • Geef restjes weg of vries het in. Zo kom je niet in de verleiding om van een feestdag een feestweek te maken.

Heb je zelf nog tips hoe jij je gezonde leefstijl volhoud met de feestdagen? Deel ze hieronder, zodat de lijst nog completer wordt!

Artikel uit de categorie:
Leer over leefstijl

0 Reacties op "Tips om je gezonde leefstijl met de feestdagen vol te houden"

Geef een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

top
© 2022 Online Leren Over Leefstijl