Afvallen? Hier moet je op letten!

Online Leren Over Leefstijl
  | 
3 september 2021

Een gezond gewicht is erg belangrijk voor je gezondheid. Dat dit niet zo gemakkelijk te behouden of terug te krijgen is, maakt mensen radeloos. De markt speelt hier genadeloos op in met de mooiste diëten en bijbehorende beloftes zoals: Weight Watchers, Cambridge of misschien wel de bekendste Sonja Bakker. Maar helaas.. als het zo makkelijk was dan had waarschijnlijk niet meer dan 50% van de Nederlanders overgewicht. Want afvallen is één, maar afgevallen blijven is veel lastiger.

Wil je graag afvallen? We geven je 7 tips waar je in ieder geval op moet letten om dit op een zo gezond mogelijke manier te doen en hoe je ervoor zorgt dat je ook afgevallen blijft.

1. Ga niet op dieet. Echt niet!

Calorieën tellen, lijstjes afwerken, wat je moét en niet meer mag eten. Het zorgt er allemaal voor dat je uiteindelijk een verstoorde relatie met voeding ontwikkeld. Je vergeet daardoor te luisteren naar je eigen lichaam. Daarnaast zijn de meeste diëten gericht op het weglaten van een iets bijvoorbeeld koolhydraatarm of juist op het heel veel eten van iets bijvoorbeeld vet en eiwitrijk. Doordat je iets weglaat kun je een tekort aan vitamines en mineralen krijgen.

Het is belangrijk om normaal te eten. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is het beste.

Maar als je niet op dieet moet gaan, wat moet je dan wel doen? Lees vooral verder.

eetdagboek bijhouden

2. Houd een eetdagboek bij.

Nee, niet om de calorieën bij te houden, maar om je bewust te worden wat en hoeveel je daadwerkelijk eet. Daarnaast kan je door het bijhouden van een dagboek bepaalde patronen bij jezelf gaan herkennen. Eet je vooral als je boos, verdrietig of verveeld bent? Eet je vooral ’s avonds op de bank of steek je tussen de bedrijven door graag een (paar) snoepje(s) in je mond? Ongemerkt eet je vaak meer dan je denkt. Let op: heb jij vaak een dieet gevolgd dan kan het best zo zijn dat jij juist structureel te weinig eet. Ook dat wordt zichtbaar als je een dagboek bijhoud.

3. Kijk niet alleen naar je eetpatroon.

Het is waar, als je wilt afvallen, zal je minder moet eten dan je verbrand. Maar meteen hele maaltijden schrappen, heeft juist een averechts effect. Maak gezonde voedingsswitches die jouw lichaam voeden in plaats van vullen. Met voeden bedoelen we dat het veel vezels, eiwitten, vitamines en mineralen bevat. Je bent langer verzadigd, waardoor er minder snacktrek krijgt.

Maar je gewicht is het ook belangrijk om je hormonen in balans te houden. Wanneer je hormonen uit balans zijn kan dit ook leiden tot ongewenste gewichtstoename.

  • Stress verminderen en meer ontspannen. Dit zorgt voor een daling van het stresshormoon Cortisol. Te veel Cortisol kan zorgen voor o.a. een verhoogde bloeddruk en meer honger en uiteindelijk overgewicht.
  • Door te bewegen krijg je een stijging van Endorfine, Serotine, Neropinefrine en Dopamine. Deze hormonen zijn helpend voor een goed humeur. Oftewel bewegen verbeterd je humeur en werkt stress verlagend.
  • Voldoende goede slaap. Hierdoor blijven je honger- (Ghreline) en verzadingshormoon (Leptine) in balans. Waardoor je beter weet wanneer je moet stoppen of juist moet gaan eten.

4. Bedenk waarom je wilt afvallen.

Er is eigenlijk maar één goede reden waarom je zou moeten afvallen. En dat is voor jezelf. Voor je eigen gezondheid en fitheid. Dat je weer dingen kan doen, die nu wellicht niet kunnen. Laat dat jouw doel zijn en niet wat anderen ervan denken of vinden. Dit geeft je alleen een negatief zelfbeeld en een verlaagde motivatie.

benader jezelf positief

5. Benader jezelf positief.

Is bij jou meestal het glas halfvol of halfleeg? Bedenk dat negatieve gedachtes jouw niets gaan opleveren. Je doet je best en daar gaat het om. Sommige dagen gaat het beter dan andere dagen. Dat is oké.

6. Wees niet bang om hulp te vragen.

Ja, uiteindelijk moet je het zelf doen, maar het wordt wel makkelijker als iemand jou kan troosten wanneer het even wat minder gaat. Of juist kan steunen door niet voor je neus een zak chips leeg te eten. Wees wel open hoe je die steun ziet. Want even eerlijk. De opmerking: ‘Zou je dat nu wel eten?’. Daar wordt toch niemand vrolijk van?

7. Vergeet niet te genieten.

Afvallen is niet gemakkelijk en is een proces. Eén simpele nieuwe gewoonte aanleren duurt gemiddeld 66 dagen. Laat staan als je jouw gehele leefstijl wilt veranderen. Gun jezelf daarom de tijd.

Ben je bang te hard van stapel te lopen? Dan kan het aanschaffen van onze Online Leefstijlinterventie een goede keus zijn. Stap voor stap wordt je door middel van opdrachten, tips, video’s en quizzen begeleid naar een gezondere leefstijl.

Artikel uit de categorie:
Leer over leefstijl

0 Reacties op "Afvallen? Hier moet je op letten!"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2021 Online Leren Over Leefstijl